احمد ، آشتیانی

مشاهده در قالب پی دی افچاپفرستادن به ایمیل

 

آیت‌الله حاج میرزا احمد آشتیانی (1300 – 1395 ه.ق) از عالمان بزرگ شهر تهران و چهارمین و کوچک‌ترین فرزند آیت‌الله حاج میرزا حسن آشتیانی است. او در زمان وفات، متصدي مدرسة علمية مروي، از مدارس علمیه مهم شهر تهران بود. مزار او و پدرش در شهر ری واقع است. از استادان او علاوه بر پدر که از شاگردان شیخ مرتضی انصاری و شارحان بزرگ آثار اوست، می‌توان به آیات عظام سیدمحمدکاظم يزدي، ميرزا هاشم رشتي،حکيم کرمانشاهي و حکيم اشْکوَري و در حوزة علمیه نجف‌ اشرف (مابین 1340 ه.ق - 1350 ه.ق) میرزا محمدحسین نائيني و آقاضياء‌الدین عراقي اشاره کرد. آیات عظام رضا استادی، حسن حسن‌زاده آملی و سیدجلال‏الدین آشتیانی از شاگردان اویند.

آیت الله احمد آشتیانی در کتابِ «نامه رهبران آموزش کتاب تکوین مشتمل بر اصول عقائد» که کتابی در آموزش عقاید مذهب امامیه است، به دیدگاه خود و مرحوم پدرش درباره صیانت قرآن از تحریف اشاره‌کرده است. او تأکید می‌کند که مختار محققین از علماء امامیه رضوان‌الله علیهم اجمعین آن است که پس از رحلت حضرت خاتم‌النبیین صلی‌الله علیه و آله و سلمدرقرآن مجید هیچ‌گونه تصرفی از کم یا زیاد نمودن یا تغییر و تبدیل آیه و یا کلمه و یا حرفی از حروف واقع نشده و نخواهد شد و در ادامه بحث پدرش را در جزء اول کتاب «بحر الفوائد» در ذیل شرح تنبیه سوم از تنبیهاتی که مرحوم «افضل المتأخرین شیخ مرتضی انصاری قدس سره» در بیان اعتقاد مذهب امامیه به عدم تحریف قرآن بیان می‌کند و از تصریحات علمای سلف امامیه از قبیل شیخ صدوق و شیخ مفید نیز بهره می‌گیرد. میرزا احمد آشتیانی می‌نویسد:

و نیز عبارت مرحوم والد ماجد پس ازجمله، کلامی چنین است: (و المشهور بین المجتهدین و الاصولیین بل اکثر المحدثین عدم وقوع التغییر مطلقاً بل ادعی غیر واحد الاجماع علی ذلک ولاسیما بالنسبة الی الزیادة) یعنی معروف میان مجتهدین و اصولیین و بیشتر از اخباریین وقوع نیافتن تغییر است در قرآن مجید اصلاً و از هیچ جهتی، بلکه اشخاص زیادی ادعاء اجماع علماء را بر این مطلب نموده‌اند و خصوصاً نسبت به عدم‌تغییر از جهت زیادشدن در قرآن. (آشتیانی، 1374: 276 – 277)

او در خصوص صالح نبودن اخبار منقول در اثبات تحریف می‌نویسد: (ص 281)

اما اخبار مختلفه از جهت مدلول و مفاد و روایاتی که در باب تحریف کلام‌الله مجید از ائمه معصومین سلام‌الله علیهم منقول است چنانچه محققین از علماء تصریح فرموده اکثر آن اخبار از جهت سند ضعیف است و هر یک از آن‌ها قابل‌اعتماد نیست و چنانچه کسی دعوی تواتر در آن اخبار نماید یا استناد به روایتی کند که از جهت سند صحیح و معتبر باشد، جواب ایناست که تواتر یا صحت سند در صورتی مفید است که روایات نص در اثبات تحریف یعنی اسقاط جمله‌ای از آیات باشد و متحد از جهت مدلول و مفاد باشند لکن نصوصیت در این جهت ندارند و چنانچه مستفاد از بعضی روایات است چنانچه مخالفین با شیعه کلماتی یا جمله‌ای را اسقاط کرده باشند، از قبیل موارد نزول آیات یا تأویلات بوده نه از آنچه به‌عنوان قرآنیت و اعجاز نازل بر پیغمبر (صلی‌الله علیه و آله الطاهرین) گردیده و سنیان نیز که نسبت تحریف قرآن به رییس آن‌ها یعنی عثمان داده ‌شده منکر صحت این نسبت می‌باشند.

(نک: آشتیانی، محمدحسن)

منابع

احمد آشتیانی (1374 ه.ق) نامه رهبران آموزش کتاب تکوین مشتمل بر اصول عقائد. تهران (چاپ سوم) دار الکتب الاسلامیه

مراکز مطالعاتی آسیا

قزاقستان

چین

تاجیکستان

قرقیزستان

گفتگو با صاحبنظران

پیوندهای مفید

یونسکو

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

مرکز مطالعات آسیا-ژاپن

مرکز مطالعات آسیا-دانشگاه هاروارد

مرکز مطالعات آسیا-دانشگاه بوستون

 

تماس با ما

آدرس: تهران-بزرگراه کردستان-خیابان شصت وچهارم

کدپستی: 1437774681

صندوق پستی: 14155-6419

تلفن:  3-88046891

فاکس: 88033617

پست الکترونیک: info@acdcu.ir